luni, 25 aprilie 2022

Veneția - orașul artei

    Veneția este un reper turistic. Fac pariu că majoritatea dintre voi ați făcut un sejur la Veneția, ați fost în trecere sau măcar ați văzut poze cu canalele și gondolele Veneției. Deci ce aș mai putea eu spune despre acest oraș, din ce perspectivă să îl privesc astfel încât să vă spun ceva nou? Aș încerca strategia pe care o folosesc când fac fotografii: să fotografiez/să povestesc din toate unghiurile, până epuizez subiectul.

    Demult, am mai fost în Veneția de două ori, în vizite scurte de-o zi, în care am ales să străbat orașul la picior, spre principalele puncte de atracției: Piața San Marco, Podul Rialto etc sau să văd insulele satelit: Murano, Burano și Torcello. Experiența a fost: da, frumos, bifat și acum să mergem să vedem alte locuri, alte zări.

    Între timp am mai citit, am mai crescut, mi-am dat voie să explorez dincolo de recomandările din broșurile turistice sau de pe site-urile de profil, mi-am educat ochiul să vadă detalii, să pot vedea pădurea, dar și copacii.

    Și iată-mă din nou la Veneția! Și nu doar Veneția, Bienala de artă de la Veneția (și bonus și un meci de fotbal - se va dovedi esențial în poveste). Este de preferat să fac aici doar un rezumat al celor 5 zile sau mai degrabă o listă, iar pentru detalii să mă scoateți la un aperol spriț (în Veneția, desigur).

1. Alegeți să vizitați Veneția (și) în timpul săptămânii. Străduțele sunt mai goale, nu te freci de fiecare turist, poți face fotografii și poți admira în tihnă vitrinele.

 2. Dacă ești femeie, vino cu timp! Window shopping ia timp, iar dacă ești coțofană, ca mine și te atrage tot ce lucește și mai ales tot ce e colorat, poți străbate 200m în două ore.

3. Rămâneți în oraș până târziu. Iarna nu-i ca vara și nici noapte nu-i ca ziua. Altfel răsună pașii pe străduțe și altfel lucește apa pe canale.

 

4. Încălțați-vă comod și explorați dincolo de punctele centrale ale orașului. GPS-ul este esențial. Telefonul meu spune că am parcurs 40km pe străduțele Veneției in 3 zile și vă spun că nu m-am plictisit. Iar oboseala am tratat-o cu Aperol. 


 5. Vizitați interioarele! Cu asta ar fi trebuit să încep... Faptul că am avut ocazia să văd câteva palazzo la interior m-a uns pe suflet. Dincolo de zidurile înalte ce străjuiesc străduțele cu forfotă continuă, este o altă lume: labirinturi de camere cu tavan înalt, priveliști spre apă, tapet și mobilă din alte timpuri, miros de istorie, scări interioare superbe și grădini ascunse. Să nu mai zic că multe clădiri au acces de pe apă, cu porți deosebite. Te simți ca în filme, ce să mai!


6. Vizitați Bienala de artă de la Veneția. Poate că arta contemporană nu îți spune mare lucru, poate că ți se pare pierdere de timp și de bani, sau poate crezi că este doar pentru snobi. Dar eu cred că fiecare dintre noi ar trebui să vadă acest eveniment sau cel puțin o parte din el. Cu siguranță ceva te atinge, te scutură, te scoate din gânduri și din simțăminte... Dacă nu îți place arta, poate îți place cum este folosit spațiul - palazzo, clădiri industriale, grădini și pavilioane. Sigur pleci mai bogat de la acest eveniment. Mintea umană este nemărginită. Sutele de artiști, problemele Terrei, traumele personale, explorări ale tehnologiei, mijloacele de exprimare artistică inedite m-au ținut în priză în continuu. Și nu am apucat să văd decât vârful icebergului... 



7. Interesați-vă dacă sunt evenimente în oraș. Un meci de fotbal ne-a dat programul peste cap cu 2 ore. Am pierdut două vaporetto din cauza îmbulzelii, iar mersul pe jos ne-a fost serios încetinit din cauza aglomerației. Deh, iubitorii de fotbal sunt mai mulți decât iubitorii de artă și aș îndrăzni să zic că numărul lor este cel puțin egal cu cel al turiștilor obișnuiți ai Veneției. 

8. Mergeți cu trenul, autobuzul, vaporetto. Nu vă limitați doar la perspectiva aurită, turistică. Gunoiul, aglomerația, mirosul pestilențial, înjurăturile localnicilor fac parte din experiența completă a unui oraș. Poate vă va enerva, dar vă veți aminti zâmbind de momentul când s-a stricat vaporetto sau când ați alergat după un WC. 

9. Vizitați Bienala de artă de la Veneția. Știu că am mai zis, dar îmi mai zic mie o dată! Veneția va fi altfel și eu voi fi altfel și voi rezona cu alte lucrări și cu alți artiști decât astăzi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu