joi, 2 septembrie 2010

In Asia

Astazi am fost in Asia! Am fost in partea asiatica a Istambulului si am avut o experienta deosebita, facuta parca special pentru a incheia spectaculos vizita in Istambul.

In incercarea de a ajunge la cel mai mare cimitir din Turcia (5 km patrati), am fost ajutati de Aslan Serif, un profesor de istorie. De fapt povestea a fost cam asa: noi ne holbam pe harta iar din grupul care se apropia, un domn ne-a intrebat unde mergem. Era un localnic, care in drum spre un prieten de-al lui, a luat 3 frantuzoaice, care incercau sa ajunga la o moschee. Ne-a luat si pe noi, desi cimitirul era un pic in alta parte. Ideea e ca si ele si noi am fost deturnati de Aslan, care a fost foarte binevoitor si ne-a dus la o alta moschee care nu era deschisa publicului, dar el mergand des cu grupuri de studenti, avea acces.
Am vazut o moschee toata numai faianta lucrata manual si am ascultat povesti despre culorile folosite, despre simboluri si despre deosebirile intre tipurile de islamism. Apoi am vizitat alta moshee ne-a cumparat ceai turcesc si ne-a mai spus si alte povesti despre calul sultanului care a fondat respectiva moschee.



Cel mai mult mi-a placut cand am ajuns la cimitir si am putut sa ii pun toate intrebarile care ma framantau referitoare la obiceiurile de moarte ale turcilor. Astfel am aflat ca mormintele se pot deosebi intre ele dupa numarul de coloane, dupa "caciula" de pe fiecare coloana, dupa simbolurile desenate, dupa marimea lor etc. Spre exemplu bogatasii au 2 coloane iar oamenii simpli doar una, femeile au flori desenate pe placa funerara, oamenii care au murit prin taierea capului, au doar "caciula" pusa pe mormant si nu au coloana. Unele morminte au o adancitura unde se strange apa ca sa bea pasarile sau pisicile. Toate pietrele funerare au scrise pe ele povestea vietii inculpatului: cine era, cu ce se ocupa, casatorit sau nu, cati copii, de ce a murit. Mortii se ingropa la 2m adancime si nu se ingroapa in cosciug. Mortii pot fi ingropati unii peste altii, dar la interval de 5 ani. Cimitirele lor nu au alei sau poteci ci prefera ca mormintele sa fie facute acolo unde se poate, sa pastreze aspectul natural al locului. Mormintele se ingrijesc doar de 2 ori pe an, dupa Ramadan si dupa o alta sarbatoare.

Mormant de functionar cu adancitura pentru apa
Mormant care contine doar corpul, capul fiind taiat de catre sultan si aruncat

Mormant de frizer
Povestile si glumele au continuat la bere si astfel ne-am imprietenit in Asia cu 3 frantuzoaice si un turc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu