joi, 19 iulie 2012

Chaumont-sur-Loire - un altfel de castel

Ce iti vine minte cand auzi cuvantul "castel"? Povesti cu balauri? Constructie cu turnulete? Sali impozante, mobile opulente, domenii intinse?
Privit din exterior Chaumont-sur-Loire este castelul perfect, exact cum vezi in pliante, si te duce cu gandul la un interior frumos mobilat. Dar odata ce ii strabati salile apar suprizele. Eu una am ramas muta. In afara momentelor cand ma trezeam spunand: wow, moama, fii atent la asta, ce fain etc.

Dupa ce parcurgi parterul cu doar cateva sali de primire si dormitoare, urci pe scara interiora spre etaj, spre o alta lume....


O lume in care castelul este total in paragina, tapetul curge, peretii sunt gauriti, semineele sunt doar o umbra din ce erau odata, mobilierul zace aruncat. DAR...dar,  totul este deschis publicului si este pus in valoare prin lucrari de arta moderne: tablouri tip vitraliu puse in ferestre (care sunt batute in cuie ca nici balamale nu au). Nemaipomenit, mi-am zis, nestiind ce sa admir mai intai si continuand sa ma invart prin labirintul de camere si coridoare in paragina.



Imbinarea dintre vechi si nou, dintre arta contemporana si istorie continua in aripa cealalta la parter, unde fotografii si sculpuri mici sunt integrate armonios in salile complet restaurate si mobilate.
Suprizele au continuat si in exteriorul castelului, caci domeniul inconjurator nu consta doar in peluze, gradini si copaci seculari. Potecile te duc la un turn de apa si la un cimitir al cainilor (unde este ingropat si un elefant care a trait 47 de ani). Staulele si gradinile gazduiesc o multime de instalatii care pun in valoare istoria si frumusetea locului:



Pe langa toate astea castelul gazduieste pe perioada verii si un festival al gradinilor din cate mi-am putut eu da seama, caci nu am mai avut vreme si pentru el.

Prin modul lui inedit de prezentare acest castel este preferatul meu, desi altele poate au mai multe de oferit ca si patrimoniu.

Saga castelelor continua si zilele urmatoare. Cine stie ce surprize voi mai avea....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu